31.12.11

Jul- och nyårspyssel, tändrosor / Joulu- ja uudenvuoden askartelua, sytykeruusut

På juldagen medan det ännu var tyst och stilla  i huset roade jag mej med att snurra ihop remsor av gamla äggkartonger. Och ett tu tre satt jag där med 79 halvfärdiga "råa" tändrosor. Några dagar senare gjorde jag 21 st. till. Om jag räknade rätt så blir det 100 st. På nyårskvällen fanns det tid att förvandla rosorna av äggkartong till riktiga tändrosor. Hade en massa gamla ljusstumpar, men jag kunde konstatera att det till 100 tändrosor  behövs en hel del stearin. Nästan hela mitt gamla lager tog slut.


Hittade själv på en helt ny design, komponerad av stora skivor med poröst papper som frukter är lagrade på när de kommer till butikerna. Den blå färgen är inte heller så illa. Är faktiskt ganska nöjd med mina blå rosor. Ska absolut tillverka lite fler nästa vecka när butikerna igen har öppet och jag får råmaterial. Ska försöka fundera ut lite fler rosdesigns tills dess. Synd att det blev en så varm vinter att det inte behövs brasor i kakelugnen, men rosorna står väl sej tills det blir kallt. Någon gång.


Nästa gång ska jag dessutom testa att färga stearinmassan med stearinfärg som jag köpte från Panduro här tidigare i höstas. Det kan bli intressant med rosor i många färger.


Här ett smakprov på mina blå rosor. Synd att dom ska brännas upp.



Det blev rosor så det räcker och blir över. Man eldar ganska många brasor med alla 100 st. rosor.


No comments:

Post a Comment